
بروزرسانی: 30 خرداد 1404
بلندمرتبه سازی یکی از راه حل های ممکن برای تأمین فضای شهری و الگوی ساخت است
به گزارش اخبارساخته ها؛ غلامرضا کاظمیان معاون شهرسازی و معماری با حضور در برنامه تهران ۲۰ با موضوع بلندمرتبه سازی کمی و کیفی در پایتخت و کشور به تشریح سیاست های و،خانه در رابطه با این موضوع پرداخت.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سیاست و، راه و شهرسازی بر اساس تکالیف قانونی، تأمین زمین، مسکن، فضاهای معیشت، فضاهای خدمات و در مجموع شهر من، برای همه مردم است. تأمین زمین و مسکن به م،ای آن است که بتو،م به اندازه کافی و نه بیش از حد و نه کمتر از حد، زمین تأمین کنیم و با الگوی من، این کار را انجام بدهیم. همچنین زمین، مسکن و فضای شهری را در جای من، و برای همه گروه های هدف تأمین کنیم. به گونه ای که همه گروه های هدف به ویژه گروه های کم درآمد و متوسط بتوانند صاحب خانه شوند و صاحب خانه بمانند.
به دنبال ایجاد س،ت پایدار در شهرها هستیم
کاظمیان تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که نوعی س،ت پایدار را در شهرهایمان فراهم کنیم.
این مقام مسئول در و، راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ذات شهر پویاست، توضیح داد: در شهر به لحاظ بستر طبیعی، شرایط اکولوژیک و ،یب اجتماعی و اقتصادی ،نان شهرها، تنوع بسیاری داریم. بنابراین، بلندمرتبه سازی هم فقط یکی از ال،ا و روش های ساخت وساز و تولید فضاست.
کاظمیان تصریح کرد: بلند مرتبه سازی به خودی خود نه درست است و نه اشتباه است. بلکه به اقتضای شرایط تعریف و ارزیابی می شود.
بلندمرتبه سازی یکی از راه حل ها و ال،ای ساخت و ساز است
وی در بیان اقتضائات ساخت ساختمان های بلند گفت: در برخی از فضاها و بافت های شهری برای برخی خانوارها و فضاهای ،ب و کارها، بلندمرتبه سازی می تواند الگوی من، باشد. در کنار بلندمرتبه سازی، میان مرتبه سازی و کوتاه مرتبه سازی و انواع ساخت وسازها را داریم. بنابراین با توجه به شرایط باید راه حل های متنوع داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخشی از این گفت وگو در تعریف تعداد طبقات برای ساختمان های بلند توضیح داد: طبق مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که بالاترین مرجع تصویب سیاست های توسعه شهری و منطقه ای است در کلانشهرها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت از ۸ طبقه بیشتر ساختمان بلند و در تهران با احتساب پیلوت ۱۲ طبقه به بالا جزو ساختمان های بلند محسوب می شود.
کاظمیان ادامه داد:\xa0 سابقه بلندمرتبه سازی در ایران به دهه ۴۰ و ۵۰ برمی گردد و در همان زمان، بررسی هایی در این زمینه انجام شد. به صورت مشخص بعد از انقلاب اسلامی ودر سال ۱۳۶۹ اولین موارد ضابطه مند ، بلندمرتبه سازی را داشتیم و به همین ترتیب، طی دوران های مختلف ضوابطی گذاشته شد.
ساماندهی بلندمرتبه سازی با ابلاغ مصوبه ضوابط عام بلندمرتبه سازی
به گفته وی، آ،ین اقدام در این رابطه مربوط به سال ۱۳۹۷ و با مصوبه ای در شورای عالی شهرسازی و معماری تحت ،وان ضوابط عام بلندمرتبه سازی انجام شد.
وی افزود: در آ،ین مصوبه تلاش شد تا نظم و ساماندهی به بلندمرتبه سازی داده شود و بدین ترتیب، بلندمرتبه سازی تعریف مشخصی پیدا کرد. در این مصوبه، چگونگی استقرار بلندمرتبه ها در شهرها تعیین شده است. بر همین اساس به دو شکل می تو،م\xa0 بلندمرتبه داشته باشیم، یا پهنه های بلندمرتبه سازی داشته باشیم و در این وجه، بلوک ها و محدوده هایی از شهر را مشخص می کنیم و در این بلوک ها و پهنه هاست که می توان بلندمرتبه ساخت. و یا در محورهای شهری\xa0 می توان بلندمرتبه ساخت. بنابراین در سایر ،مت ها، بلندمرتبه سازی ممنوع است.
کاظمیان تاکید کرد: در سال ۱۳۹۷ با ابلاغ این مصوبه، جلوی پراکندگی های\xa0 بی برنامه بلندمرتبه سازی در شهرها گرفته شد. یکی از تاکیدهای مصوبه این است که از بلندمرتبه سازی به ،وان یک پروژه تک ساختم، و تک پلاکی اجتناب شود. همچنین بر اساس سیاست ها، ساخت این نوع ساختمان ها و دسترسی آنها به معابر عمومی آسان باید باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بلندمرتبه سازی به خودی خود نه نشانه یک ساختمان لو، است و نه نشان دهنده یک ساختمان متوسط و یا متعلق به اقشار کم درآمد. بلکه برای همه اینها می توان از ال،ای مختلف بلندمرتبه سازی استفاده کرد.
ممنوعیت ساخت و ساز ساختمان های بلندمرتبه در مناطق سیل گیر و واقع در حریم گسل
وی در بخش دیگری از این گفت وگو تاکید کرد: فرایند مشخصی برای مکان یابی بلندمرتبه سازی ها باید طی شود و این فرایند مشخص یک فرایند قانونی و تخصصی است. در فرایند قانونی بلندمرتبه سازی، ی،ری معیارهای سلبی برای بلندمرتبه سازی داریم که تاکید دارد در برخی پهنه ها بلندمرتبه نباید ساخت.
به گفته وی، از جمله مناطق سلبی برای بلندمرتبه سازی مناطق سیل گیر، مناطق واقع در حریم گسل، هستند.\xa0
کاظمیان با تاکید بر اینکه در مهندسی عمران، توانایی های من،ی در کشور وجود دارد، گفت:\xa0 در این بخش باید مهندسی عمران\xa0 با نظام کنترل و مدیریت عمران تنظیم شود و ما مطمئن باشیم ساختم، که ساخته می شود ، کیفیت، استحکام سازه ای، قابلیت زیست و سایر معیارها را داشته باشد. بنابراین باید چرخه کامل سیاستگذاری مدنظر باشد و همه معیارها را موردتوجه قرار بدهیم.
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی؛ مرجع قانونی تعیین محدوده و حریم گسل ها
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اصلاح نگرش ها تاکید کرد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را مرجع قانونی تعیین محدوده ها و حریم گسل ها ،وان کرد.
وی بر داشتن نهاد توسعه گر به ،وان تسهیل گر تاکید کرد و گفت: هیچکدام از کنشگران و ،اصر ساخت و ساز نباید نقش یکدیگر را ایفا کنند بلکه باید در نقش خود باشند. در این تعریف، مهندس ناظر، پیمانکار، توسعه کر، مرجع قانونی ناطر، نظام مهندسی ساختمان چنانچه هر کدام در جای خود قرار بگیرند، می توان امیدوار بود.
کاظمیان افزود: باید مجموعه ای از نهادهای مختلف داشته باشیم که بتوانند کل فرایند سیاستگذاری تا پروژه ساختمان سازی را یکپارچه کنترل کنند. در عین اینکه نباید قانون گذاری های خلق الساعه داشته باشیم، باید بتو،م مانع دور زدن های قانونی خلق الساعه نیز باشیم.
وی تصریح کرد: با تاکید رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در کل مراحل ساخت و ساز از حضور بخش خصوصی استفاده می کنیم.
انتهای پیام/
منبع خبر: راه و شهرسازی
منبع: https://sakhteha.news/news/%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AD%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%85%DA%A9%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A3%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA