سازمان زمین و مسکن بزرگ ترین محتکر زمین در کشور است
انتشار: آذر 03، 1403
بروزرسانی: 30 خرداد 1404

سازمان زمین و مسکن بزرگ ترین محتکر زمین در کشور است


به گزارش ساختمان آنلاین\xa0به نقل از\xa0مهر،\xa0خبر احتکار ۱۸ میلیون زمین احتکار شده توسط ،ت در محدوده و حریم شهری توسط رئیس مجلس تأیید شد. این حجم از زمین در کشور توسط ،ت و متولی مسکن سازی کشور\xa0درحالی\xa0احتکار شده است که به دفعات مسئولین با توجیه نبود زمین پروژه های مختلف ساخت مسکن را\xa0نصفه\xa0رها ،د. سعید ش،اف تبریزی شهردار سابق ،ان در گفت وگو با…… و در این خصوص گفت: «۳۰ برابر شهر ،ان در احتکار سازمان ملی زمین و مسکن و و، راه و شهرسازی است. این میزان از احتکار زمین به علت محافظه کاری مدیرها در این سال ها تبدیل به احسن نشده است. اگر فقط یک دهم از زمین های احتکار شده شهر ،ان برای ساخت مسکن به مردم عرضه شود، می توان یک شهر ،ان دیگر در محدوده شهری ساخت.»

احتکار زمین داخل محدوده و حریم شهری توسط ،ت

سعید ش،اف تبریزی شهردار سابق ،ان و کارشناس حوزه زمین و مسکن با توضیح اینکه یک میلیون و هفتصد هزار هکتار زمین احتکار شده توسط سازمان ملی زمین و مسکن همگی در محدوده و حریم شهرهای کشور قرار گرفته است؛ گفت: «آمار و ارقام منتشر شده نشان می دهد، در استان ،ان حدود ۴۰۰ هزار هکتار زمین در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن است. این میزان ۳۰ برابر مساحت محدوده فعلی شهر ،ان است. البته باید توجه کرد که این تنها مساحت زمین های تحت مالکیت سازمان ملی زمین و مسکن است. به غیر از این سازمان، حجم زیادی از زمین های ،تی دیگری هم وجود دارد که در تملک دیگر نهادهای ،تی قرار دارد. اگر زمین های متعلق به دیگر نهادها به زمین های سازمان ملی زمین و مسکن اضافه شود، مساحت زمین در داخل محدوده و حریم شهرها در احتکار ،ت بسیار زیاد است. با توجه به این داده ها می توان گفت، حجم بسیار زیادی زمین داخل محدوده و حریم شهرها در احتکار ،ت است.»

او با تاکید بر اینکه می توان از زمین های احتکار شده داخل محدوده و حریم شهری توسط ،ت برای پروژه های عمر، و به ویژه مسکن استفاده کرد، اظهار کرد: «این زمین ها به جای آنکه برای پروژه های عمر، و مسکن در کشور استفاده شوند. توسط سازمان های ،تی معطل رها شده است چون دلیلی برای استفاده این سرمایه در ،ت وجود ندارد. در این سال ها تلاش ،ت فقط افزایش بانک زمین های در اختیار خود بوده است. حدا،ر ت، هم که برای این زمین ها انجام شده، حفاظت از آن ها بوده است. اگر یک درصد این زمین ها در اختیار بخش خصوصی قرار داشت، به طور حتم برای افزایش ارزش افزوده آن تلاش بیشتری می شد. پس با این حساب می توان گفت ،ت، و، راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن بزرگترین محتکرین زمین در کشورند.»

مدیران برای بقا خود زمین احتکار می کنند

شهردار سابق ،ان درباره دلیل احتکار این حجم زمین توسط ،ت بیان کرد: «برای ،ت و و، راه و شهرسازی، انگیزه ای برای افزایش ارزش افزوده این میزان وسعت زمین وجود ندارند. معمولاً اگر مدیری به دنبال بقای خود در سیستم ،تی باشد، ترجیح می دهد به جای امضای قراردادهای اقتصادی همان سرمایه را حفظ کند. همین بی انگیزه بودن مدیران عامل اصلی رها شدن سرمایه در کشور بوده و این برخلاف قانون و اساس نامه و، راه و شهرسازی است. همچنین، مدیرهای منطقه ای و است،، تقریباً هیچ مزیت و قدرتی برای اجرا، فروش و تهاتر آن ها ندارند. مدیریت همه این سرمایه در تهران و برای و، راه و شهرسازی است. ی،ی قدرت قانونی صندوق و سازمان اصلاً به استان ها برون سپاری نشده و استاندار و مجموعه است، هیچ\xa0کاره\xa0حساب می شوند.»

وی ادامه داد: «اگر زمینی هم برای توسعه اراضی کشور استفاده شده است، به علت فشار از بالا به و، راه و شهرسازی بوده است. باید توجه کرد که اساس نامه و صندوق سازمان زمین و مسکن، به لحاظ قانون هیچ گره و چالشی برای استفاده از زمین های احتکار شده ندارند. این اساس نامه بسیار خوب است و اجازه سرمایه گذاری خارجی، بهره برداری مردمی و تبدیل به احسن زمین ها در این اساس نامه ذکر شده است. پس می توان گفت قانون خیلی از عملکرد افراد جلوتر است.»

یک شهر ،ان در احتکار ،ت رها شده است

عضو هیأت علمی دانشگاه با تاکید\xa0براینکه\xa0اراده استفاده از زمین های احتکار شده در ،ت تا امروز وجود نداشته اظهار کرد: «می توان گزارش عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن و و، راه و شهرسازی را کنار اساس نامه های قانونی قرار داد تا نبود اراده برای استفاده از این میزان زمین برای ارزش افزوده بیشتر را متوجه شد. به علت رویکرد محافظه کارانه مدیران، سرمایه عظیمی از کشور در این سال ها رها شده است.»

او افزود: «کشور تجربه و مدل های خوبی از استفاده زمین در مقیاس های کوچک تر دارد. می توان با حفظ مالکیت ،ت، نتایج خوبی را برای حوزه مسکن ایجاد کرد. حتی می توان با مولدسازی این زمین ها منابع مالی پروژه های مسکن سازی را تأمین کرد. به ،وان مثال اگر از ۴۰۰ هزار هکتار زمین احتکار شده شهر ،ان، فقط ۱۰ درصد زمینِ داخل محدوده شهری برای ساخت مسکن در نظر گرفته شود، می توان یک شهر ،ان دیگر ساخت. پس حتماً عرضه زمین می تواند بر کاهش قیمت مسکن تأثیر بگذارد. با استفاده از همین زمین های احتکار شده توسط ،ت می توان عرضه و کاهش قیمت مسکن را به همراه دارد. عدد نیاز به مسکن کشور در کلان شهرها بسیار بالا است، پس می توان با این اقدام از وضعیت نابسامان مسکن خارج شد.»

الگوی تازه ساخت مسکن با آسیب شناسی ممکن است

شهردار سابق ،ان در ادامه افزود: «با استفاده از تجربه «مسکن مهر» و «نهضت ملی مسکن» می توان نقاط ضعف را برطرف کرد. با تأمین زمین و استفاده از بخش خصوصی و تهاتر می توان زیرساخت های زمین های مسکن های مورد نیاز را تأمین کرد. به نظر می رسد زمین های ،تی و کار با زمین های ،تی دچار یک وقفه سخت شده اند. حتی در ،ت شهید رئیسی که بسیار مُصر به استفاده از این زمین ها بود، موفقیت زیادی در جذب زمین های ،تی وجود نداشت. مثلاً در ،ان ،ت بارها به بهانه های مختلف از الحاق زمین های احتکار شده سرباز زده است. همین امر عاملی شد تا پروژه های ملی مسکن، در این استان با ش،ت مواجه شوند. می توان با توجه به شرایط جدید و آسیب شناسی الگوی تازه ای برای ساخت مسکن و ،وج از بحران آن دست پیدا کرد.»

او درباره زمین های احتکار شده در دیگر استان ها توضیح داد: «آمار تفکیکی است، زمین های احتکار شده در دست نیست. سازمان ملی زمین و مسکن سهم هر استان را به تفکیک دارد ولی آن اطلاعات هنوز منتشر نشده است. باید توجه کرد که برای حل بحران مسکن باید چهار اقدام را به صورت همزمان اجرا کرد. اول، باید برای عرضه زمین در مقیاس کلان انجام شود. دوم، باید در برخی از شهرهای کشور بافت فرسوده را احیا کرد. سوم حاشیه های شهری باید ساماندهی شوند و چهارم باید امکان بازآفرینی طرح های تراکمی در برخی از شهرها وجود دارد. می توان مسکن را در این مناطق به صورت مردمی سازی انجام داد.»

به این مطلب امتیاز دهید

<،on type="،on" id="copy-post-url" cl،="،on">لینک کوتاه


منبع: https://sakhtemanonline.com/news/%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86-17/