
بروزرسانی: 29 خرداد 1404
فرجام لجبازی بزرگ احمدی نژاد؛ مسکن از راه جدا شد؟
به گزارش ساختمان آنلاین\xa0به نقل از\xa0خبرآنلاین،\xa0 سیزده سال از تشکیل و، راه و شهرسازی می گذرد و این اولین باری نیست که مساله تفکیک دو و،خانه ی ادغامی در یکدیگر مطرح می شود. و، راه و شهرسازی از ادغام دو و،خانه\u200eی راه و ترابری و مسکن و شهرسازی متولد شد. نمایندگان مجلس در تاریخ ۳۱ ،داد ماه سال ۱۳۹۰ به تشکیل این و،خانه رای مثبت دادند اما حواشی تشکیل این و،خانه همچنان پایان ناپذیر به نظر می رسید. از اختلاف اولیه کارکنان دو و،خانه با یکدیگر و ادغام نشدن بدنه\u200e در هم تا طرح موضوع تفکیک در سطح کارشناسی و سیاستگذاری .
\xa0تصویب یک فوریت تفکیک دو و،خانه از یکدیگر و خداحافظی با و، راه و شهرسازی بهانه ی خوبی برای بازخو، ادغام و، خانه های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی و تشکیل و، راه و شهرسازی است .
پروسه ادغام چگونه کلید خورد؟
همه چیز از یک استیضاح آغاز شد. استیضاح مردی به نام حمید بهبه، که بر صندلی و، راه و ترابری تکیه زده بود.\xa0حمید بهبه، استاد محمود احمدی نژاد بود و احمدی نژاد حساب ویژه ای روی او باز کرده بود. در سال ۱۳۸۷، در حالی که یک سال به پایان فعالیت ،ت نهم باقی مانده بود، محمود احمدی نژاد، محمد رحمتی را برکنار کرد و حمید بهبه، را برای تصدی مسند و، راه و ترابری به مجلس معرفی نمود .
حمید بهبه، در ۲۳ تیرماه توسط محمود احمدی نژاد به سرپرستی و، راه و ترابری انتخاب شد. در روز سه شنبه\xa0۱۵\xa0مرداد\xa0۱۳۸۷، با ارائه پیشنهاد تصدی ایشان توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی، این پیشنهاد به رأی گذاشته شد و از مجموع\xa0۲۷۱\xa0رأی گرفته شده، با\xa0۱۸۱\xa0رأی موافق،\xa0۵۱\xa0رأی مخالف و\xa0۳۷\xa0رأی ممتنع، موفق به ،ب رأی اعتماد از مجلس و وزیر راه و ترابری ،ت نهم شد. در ،ت دهم نیز به ،وان وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی و در تاریخ\xa0دوازده شهریور ۱۳۸۸\xa0با ،ب\xa0۱۶۷\xa0رأی موافق،\xa0۸۳\xa0رأی مخالف و\xa0۳۳\xa0رأی ممتنع، از مجموع\xa0۲۸۶\xa0رأی گرفته شده، برای دومین بار موفق به ،ب رأی اعتماد و بدین ترتیب از جمله وزرای انتخاب شده در دو ،ت متوالی نهم و دهم شد.
سوانح هوایی متعددی در سال های فعالیت ،ت نهم و دهم در ایران به وقوع پیوست. نزدیکی فواصل زم، حوادث هوایی در ایران در سال ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ ، به نوعی اعتماد عمومی به صنعت حمل و نقل هوایی ایران را از میان برده بود. اظهارات وزیر وقت راه و ترابری، سید حمید بهبه، درباره طبیعی بودن این حوادث، البته خشمی را در جامعه ایجاد کرده بود. سقوط\xa0یک فروند هواپیمای توپولف تی یو-۱۵۴\xa0متعلق به شرکت کاسپین در ۲۴ تیرماه سال ۱۳۸۸ و سقوط هواپیمای ارومیه\xa0۱۹\xa0دی\xa0۱۳۸۹\xa0در دشت نزدیک به روستای کلی،ندی دو اتفاق تکان دهنده ای بود که زمینه را بیش از پیش برای استیضاح حمید بهبه، مهیا کرد.
وزیر راه در اوا، دی ماه سال ۱۳۸۹ اعلام کرده بود:«خوشبختانه تلفات سقوط کم است.» این چنین بود که بالا،ه طرح استیضاح وزیر راه و ترابری محمود احمدی نژاد به مجلس رسید و جلسه استیضاح حمید بهبه، که یکی از عجیب ترین نشست های استیضاح در تاریخ ایران \xa0است در ۱۲ بهمن سال ۱۳۸۹ برگزار شد .
\xa0احمدی نژاد چه کرد؟
با طرح موضوع استیضاح بهبه،، محمود احمدی نژاد مخالفت صریح خود با این اقدام را اعلام کرد. او حتی بارها تهدید کرد گزارشی از عملکرد مجلس شورای اسلامی منتشر خواهد کرد. با این حال نمایندگان در دوازدهمین روز بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در حالی نشست استیضاح را آغاز ،د که نه محمود احمدی نژاد در این جلسه حضور داشت و نه حمید بهبه،. رییس جمهور وقت بهبه، را از حضور در نشست استیضاح منع کرده بود. در حقیقت نشست استیضاح از سوی رییس جمهور وقت و وزیری که قرار بود استیضاح شود، تحریم شد و برای اولین بار نشست استیضاح بدون حضور وزیر مربوطه در مجلس برگزار گردید. بی تردید تحریم نشست استیضاح ، نتیجه را از پیش آشکار کرد. معلوم بود نمایندگان به این تحر یم پاسخی متفاوت خواهند داد و چنین اتفاقی نیز رخ\xa0 داد و در غیاب بهبه،، وی رای اعتماد مجدد نمایندگان را به دست نیاورد.
هر چند جلسه از سوی ،ت تحریم شده بود اما حامیان ،ت در مجلس از روشی عجیب برای اخلال در جلسه استیضاح استفاده کرده و چندین نفر با ارائه تذکرهای تکراری و داد کشیدن در صحن علنی مجلس می خواستند مانع صحبت استیضاح کنندگان شوند.
اکبریان اولین نفر از استیضاح کنندگان افشا کرد که مسوولان ،تی اظهار می کنند اگر نماینده ای به استیضاح رای دهد مردم حوزه نمایندگی وی از امکانات و بودجه محروم خواهند شد. او با ارائه آمارهای اسف باری از تلفات جاده ای گفته بود: با این شرایط بهتر است که با قاطر سفر کنیم. احمدرضا دستغیب نماینده شیراز اعلام کرده بود که وزیر راه در افتتاح آزمایشی راه \u200bآهن شیراز- اصفهان به جای حمل چهارپایان که در دیگر کشورها رایج است، از خانواده شهدا استفاده کرده که توهین بزرگی به آنهاست و سه روز پس از افتتاح متوقف شد.
جمشید انصاری، نماینده زنجان از\xa0۲۲۰\xa0مورد واخواهی دیوان مح،ات از پروژه های و، راه خبر داده بود که\xa0۱۴۱\xa0مورد آن به ادعانامه منجر شده است و حجم مورد ادعانامه\xa0۱۲۰۵\xa0میلیارد تومان است.
محمود احمدی نژاد نیز در واکنش به استیضاح گفته است که «استیضاح وزیر راه غیر قانونی است و اگر این مطالبی که در مورد استیضاح مطرح شد به ،وان ایراد به وزیر باشد صد برابر آن به استیضاح کنندگان وارد است.»
وی همچنین تهدید کرده است که «در آینده درباره مجلس، نقش و عملکرد آن با مردم» صحبت خواهد کرد.
در نهایت\xa0محمود احمدی نژاد علی نیکزاد، وزیر وقت مسکن و شهرسازی را به ،وان سرپرست و، راه و ترابری منصوب کرد و در حالی که بحث بر سر قانونی بودن یا غیرقانونی بودن حضور یک وزیر در سمت سرپرست و،خانه ای دیگر داغ بود، از طرح ،تش برای ادغام و، راه و و ترابری با مسکن و شهرسازی پرده برداشت. استناد وی قانون برنامه پنحم توسعه بود که ،ت را مکلف به کوچک سازی دستگاه های اجرایی می کرد.
۳۱ ،داد، ادغام و، خانه های راه و ترابری و همچنین مسکن و شهرسازی به تصویب رسید و علی نیکزاد، از نزدیکان حلقه ی اول احمدی نژاد نیز در سمت وزیر این و،خانه ی تازه تاسیس از نمایندگان رای اعتماد گرفت.
روایت رییس سازمان اداری و استحخدامی ،ت روح، از ادغام
در این میان توجه به روایت رییس سازمان اداری و استخدامی از ادغام دو و،خانه ی راه و ترابری و مسکن و شهرسازی بسیار جالب است . در ،ت روح،، لایحه ای برای تفکیک این دو و،خانه تدارک دیده شده بود که در نهایت به نتیجه نرسید. جمشید انصاری، معاون رئیس جمهوری در امور اداری و استخدامی کشور در همان زمان اعلام کرده بود تصمیم ،ت برای تفکیک و، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و همچنین و، ورزش و جوانان منتقی و بر مبنای کار کارشناسی انجام می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه تصمیم سال ۱۳۹۰ برای ادغام و،خانه ها که انجام شده، کارشناسی نبوده اند و نمی تواند ادامه آن در مسیر بهبود اوضاع اقتصادی کشور باشد، تاکید کرد: در جلسه کمیسیون تلفیق برنامه پنجم توسعه می گویند باید چند و،خانه را کم کنیم، اما تعداد خاصی مدنظر نیست تا این که به تصویب رسیده و به ،ت ابلاغ می شود و آن نیز ناچار به کاهش و،خانه ها می شود.
وی گفته است: ادغام و، راه و ترابری و مسکن و شهرسازی بدون هیچ پایه ای انجام شد به طوری که وقتی مجلس شورای اسلامی به وزیر مربوطه راه و ترابری رای عدم اعتماد داد آنگاه ،ت، وزیر مسکن را به ،وان سرپرست در این و،خانه قرار داد، اما در این زمان بود که مجلس شورای اسلامی برای پاسخگویی به این اقدام ،ت مطرح کرد نمی تواند فردی که وزیر یک و،خانه است همزمان سرپرست و،خانه ای دیگر باشد. در همین جریان بود که ،ت هم تصمیم گرفت دو و،خانه مربوطه را با یکدیگر ادغام کرده و با این اقدام پاسخ مجلس را بدهد.
اما در حالی در همان سال و در جریان ادغام و، راه و ترابری و مسکن و شهرسازی پیشنهاد ادغام این و،خانه ها با ارتباطات نیز مطرح بود که انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی در این باره به خاطره ای اشاره کرد و گفت: وزیر ارتباطات آن زمان ،وان می کرد ظاهرا ،ت از آنها خواسته ای داشته و در مقابل آن ایستادگی ،د، اما ،ت با آنها تماس گرفته که یا خواسته را اجرایی می کنید یا این که و،خانه شما را با و، راه و ترابری ادغام خواهیم کرد!
پایان یک و،خانه؟
حالا به نظر می رسد و،خانه ای که بر سر لج و لجبازی محمود احمدی نژاد با مجلس شورای اسلامی متولد شد، به نقطه ی جدیدی از حیات خود رسیده است.\xa0در شرایطی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح تفکیک و، راه و شهرسازی موافقت ،د که مخالفان معتقد بودند این کار بازگشت به قبل است و در مقابل اعتقاد موافقان بر این بود که اساسا ادغام دو و، راه و مسکن در گذشته کار اشتباهی بوده و باید به مسیر درست برگردیم.\xa0باید دید بالا،ه این و،خانه به شکل قبلی حیات خود باخواهد گشت یا خیر؟
به این مطلب امتیاز دهید
<،on type="،on" id="copy-post-url" cl،="،on">لینک کوتاه،on>
منبع: https://sakhtemanonline.com/news/%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86-180/