
بروزرسانی: 29 خرداد 1404
مدیر اصیل|پایگاه خبری اخبار ساخته ها
کارکنان مهمترین سرمایه سازمان و مدیران مهمترین کارکنان هستند که برای افزایش بهره وری سازمان بکار گرفته می شوند. سازمان یک سیستم اجتماعی- فنی است.
https://sakhteha.news/35511

به گزارش اخبارساخته ها؛ کارکنان و منابع مالی، انس،، فیزیکی و اطلاعاتی بکار گرفته می شوند تا اه، سازمان حاصل شود و کالاها و خدمات با کیفیت به مشتریان داده شود تا برای سازمان سود یا ارزش ایجاد کند.
هدف مدیریت افزایش بهره وری سازمان است. یک مدیر حرفه ای و اصیل با برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل صحیح، یک سازمان متوسط را به سازمان عالی تبدیل می کند. در مقابل، یک مدیر ضعیف و کوتوله، سازمان عالی را به سازمان ضعیف تبدیل می کند. بنابراین، مدیران ارشد باید در انتخاب مدیران زیردست بسیار دقت کنند و به استعداد (هوش، دانش، مهارت و تجربه مدیریتی) و شخصیت (اعتقادات، ارزش ها، نگرش ها و رفتارهای) مدیر توجه داشته باشند. شخصیت به مراتب مهمتر است. استعداد یک مدیر متوسط را با آموزش می توان ارتقا داد، ولی، تغییر شخصیت او سال ها وقت می گیرد و کار سختی است.
مدیر اصیل Authentic manager دارای هوش، دانش، مهارت و تجربه بالای مدیریتی است و شخصیت مثبت، روشن و سازنده ای دارد. چنین مدیری دارای استعداد و شخصیت اصیل مدیریت است و نقش بازی نمی کند. او از خودآگاهی بالایی برخوردار است و با آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود، برای رشد شخصی خود تلاش می کند.
صداقت، درستکاری، تعهد سازم،، احترام، همدلی، شفافیت، اخلاق حرفه ای، انصاف، عدالت، مسئولیت پذیری و پاسخگویی از ویژگی های بارز مدیر اصیل است. هدف او موفقیت و افزایش بهره\u200e وری سازمان است. او اه، سازم، را بر اه، و منافع شخصی مقدم می داند و با مشارکت کارکنان، اه، و برنامه ای برای موفقیت سازمان تدوین می کند و یک محیط کاری بدون استرسی برای انجام کارها ایجاد می کند و منابع لازم را برای کارکنان تأمین می کند.
مدیر اصیل، معاون قویتر از خودش را انتخاب می کند و او نیز رییس اداره قوی تر از خودش بر می گزیند و در نهایت، کارکنان سازمان با آموزش مستمر توسعه می یابند. در اینصورت، کارکنان و مدیران سطوح پایین با افزایش بهره وری سازمان، زمینه ارتقای مدیران ارشد را فراهم می کنند و خودشان هم ارتقا می یابند. مدیر اصیل تیم های کاری متخصص و متعهد تشکیل می دهد و آنها را هدایت و رهبری می کند. او از مهارت های ارتباطی قوی برخوردار است، در روابط کاری شفاف و صادق است و اعضای تیم را تشویق می کند تا با او و دیگران ارتباط شفاف و راحتی داشته باشند. کارکنان به چنین مدیری اعتقاد، اعتماد و ایمان دارند و تمام تلاش خود را برای افزایش بهره وری سازمان بکار می گیرند.
در مقابل، مدیر کوتوله Meagre manager، مدیری است که علی رغم دانش، مهارت و تجربه کم مدیریت، به پست مدیریت منصوب می شود. چنین فردی، احتمالاً معاون ضعیفتر از خودش را انتخاب می کند، معاون او نیز مدیر ضعیفتری برای خود انتخاب می کند و او هم کارکنان را ضعیف نگه می دارد. کارکنان توانمند به مرور زمان به انزاو کشیده شده، ،ده می شوند و یا سازمان را ، می کنند.
به مرور زمان بیشتر مدیران و کارکنان سازمان ضعیف می شوند، فرهنگ سست ،صری ترویج و بهره وری سازمان کاهش می یابد. مدیر کوتوله فاقد دانش، توانائی و کفایت لازم برای مدیریت است. او از طریق لابی گری با شخصیت ها و ارتباطات غیرمتعارف با مدیران بالادستی منصوب می شود. چنین مدیری از مدیر ارشد خود انتقاد نمی کند، همیشه در حال تایید نظرات او است و حتی دستورات اشتباه او را اجرا می کند. به عبارتی، او بله قربان گوی مدیران ارشد و جلاد زیردستان است.
مدیر کوتوله اهمیتی به اه، سازمان نمی دهد و فقط به فکر منافع شخصی خود است. او اجازه رشد و ارتقا به دیگران نمی دهد و فقط به افراد ناتوان تر از خود پست و مقام می دهد. چنین مدیری با امثال خود مشورت می کند؛ چون فقط در این حالت مورد تأیید قرار می گیرد. او دایم در حال نصیحت کارکنان است و می خواهد نشان دهد که تجربه فراو، دارد و دلسوز سازمان است.
مدیر کوتوله مدیران و کارکنان شایسته، ماهر و توانمند را تهدیدی برای خود می بیند. او همیشه نگران است که مدیران ارشد متوجه شایستگی های سایر مدیران و کارکنان سازمان شود. بنابراین، موانع ارتباطی بین مدیر ارشد و کارکنان شایسته ایجاد می کند و مستندات ساختگی خود را در خفا به مدیر ارشد نشان می دهد تا اعتماد مدیر ارشد را به کارکنان شایسته سلب کند. او از زبان زور و تهدید در برخورد با کارکنان استفاده می کند و اعتراض کارکنان را با استفاده از حربه های اداری خاموش می کند. مدیر کوتوله در صورت تهدید شدن، هر ،ی را قرب، می کند.
انتهای پیام/
منبع خبر: دکتر علی محمد مصدق راد
منبع: https://sakhteha.news/news/%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D9%84