دسته‌ها
اخبار

افزایش قیمت مسکن از متری ۳ به ۳۲ میلیون تومان در دولت روحانی

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از مهر، مسکن یکی‌از اساسی‌ترین مسائل زندگی است که مستقیماً با معیشت مردم گره خورده است؛ ،ت‌ها وقتی برسر کار می ایند باید نسبت به تأمین مسکن تمام اقشار مختلف جامعه برنامه جدی داشته باشند.

برخی از ،ت‌ها مانند ،ت دهم از طریق صنعت ساخت و ساز توانست اقتصاد کشور را در شرایطی که شدید ترین تحریم‌ها علیه ایران وجود داشت به گردش درآورد و انتظار این بود که با تغییر ،ت و ورود ،ت حسن روح، با و، عباس آخوندی برنامه جدی برای عرضه مسکن داشته باشد. اما تبعات عدم ساخت مسکن و نبود برنامه در این موضوع موجب شد تا سالیان سال مشکل جدی در این زمین وجود داشته باشد.

مجلس شورای اسلامی که دید مقام معظم رهبری نیز در خصوص به بن بست رسیدن ساخت وساز در ،ت دوازدهم گلایه دارند طرح ملی مسکن را به ،ت پیشنهاد داد که البته همین طرح نیست در ،ت دوازدهم اجرایی نشد.

براساس آمارهای مراکز مطالعاتی، ،ت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن بدترین کارنامه را در میان همه ،ت‌های پس از انقلاب دارد.

«مز،فی» به نام مسکن مهر!

طی سال‌هایی که عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی بود همه اتفاقات ناخوشایند را در این زمینه رقم زد از رکود در ساخت وساز گرفته تا رکود در ،ید و فروش مسکن تا جایی که صدای املاکی‌ها نیز درآمده بود و نسبت به سیاست‌هایی که در زمینه مسکن وجود نداشت انتقادات جدی مطرح می‌،د.

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی در حالی از نیمه دوم سال ۹۲ و از ابتدای ،ت حسن روح، بر صندلی سکان داری و، راه و شهرسازی تکیه زد که وارث بزرگترین پروژه مسکن سازی کشور با ،وان مسکن مهر بود؛ اما به جای تبدیل بهینه این پروژه به ابزاری برای خانه دار شدن مردم، از همان ابتدا بدگویی علیه این پروژه با عبارات پُر تکراری چون «عامل ایجاد تورم با تزریق نقدینگی خط اعتباری ۵۰ هزار میلیارد توم، و پول پُر قدرت بانک مرکزی»، «طرحی بدون داشتن یک خط مطالعه»، «اعتقادی به مسکن مهر ندارم» و «طرح خیلی مز،فی است» … عَلَم مخالفت با این طرح را بلند کرد.

مطالعه کن:  بازار مسکن در آستانه فصل اجاره به کدام سو می رود؟|پایگاه خبری اخبار ساخته ها

همچنین آخوندی در یکی از مصاحبه خود نسبت به اینکه در مسیر خانه‌دار شدن مستأجران گامی برنداشته بود، افتخار و اعلام کرد: «در این ۶۲ ماه چه طور وقتی بنده از لحاظ بنیادی با مسکن مهر مخالف بودم، باید به افتتاح این واحدها فکر می‌کردم، پس بنابراین افتخار می‌کنم یک مورد از این واحدها را افتتاح نکردم.»

لازم به یادآوری است، عباس آخوندی که طی دهه‌های گذشته همواره در اغلب ،ت‌ها مسئولیت داشته و حتی در دهه ۷۰ به ،وان وزیر مسکن فعالیت کرده است، عمدتاً کارنامه‌ای خالی از اقدامات مثبت در جهت خانه‌دار شدن محرومین و حتی متوسطین جامعه داشته و دوره‌های مسؤولیت خود را با حرف‌های افتخارآمیز از دست داده است.

باید یادآوری کرد اگر در ۸ سال دوره فعالیت حسن روح، بازار مسکن ساماندهی می‌شد، بی‌شک امروز شاهد کاهش قدرت ،ید مسکن عموم مردم جامعه نبودیم که کام بسیاری از مستأجران تلخ کند.

اگر نگاهی به میانگین قیمت مسکن در طول دوره فعالیت ،ت یازدهم و دوازدهم بی اندازیم باید بگوییم قیمت مسکن در کلانشهر تهران به طور میانگین از متری ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به متری ۳۲ میلیون تومان رسید و این ی،ی رشد ۱۰۰۰ درصدی قیمت.

امروز هم مستأجران و هم ،، که دنبال ،ید مسکن هستند نسبت به شرایط بازار گلایه مندند و اعلام می‌کنند چرا ،ت سیزدهم کاری در این زمینه انجام نداده است و قیمت مسکن روز به روز روند صعودی دارد. باید خاطرنشان کرد: ساخت وساز انبوه مسکن یک پروسه است و ،ت سیزدهم برنامه مشخصی برای ساخت و ساز داشت اما مسئله اینجا است که عدم ساخت مسکن در ،ت گذشته نیز بر روی دوش ،ت شهید رئیسی بود درصورتی که اگر ،ت حسن روح، به وظیفه خود عمل می‌کرد و ، فعل در ساخت و ساز نداشت امروز قیمت مسکن به روند صعودی خود ادامه نمی‌داد.

مطالعه کن:  مسکن و‌ اشتغال مهمترین نیاز جوانان است

جالب است ،ت سیزدهم برای مستأجران چند طرح را اجرایی کرد که به ،وان مثال تعیین سقف قیمت در هر منطقه بود ولی نکته عجیب اینجا است که همین اقدام‌های کوچک نیز در ،ت یازدهم و دوازدهم صورت نمی‌گرفت.

به این مطلب امتیاز دهید

<،on type="،on" id="copy-post-url" cl،="،on">لینک کوتاه

منبع: https://sakhtemanonline.com/news/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86-496/