دسته‌ها
اخبار

بانک های خصوصی برای خانه‌دار شدن مردم پای کار بیایند

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از مهر، مجید نصیرپور سردهائی، نماینده حوزه انتخابیه سراب و مهربان در مجلس شورای اسلامی  درباره علت عدم تمکین سیستم بانکی به پرداخت تسهیلات ساخت و ،ید مسکن گفت: مسکن در تمام دنیا یک موضوع با اهمیت است و یکی از شاخص‌هایی که برای خانوارها تولید امنیت می‌کند داشتن مسکن دلخواه است.

نصیرپور ادامه داد: در اقتصادهایی که ثبات دارند و با تورم رو به رو نیستند ،ید مسکن برای مردم هیچ وقت یک اولویت نیست. در کشورهای توسعه یافته که با تورم روز افزون مواجه نیستند خیلی معضل مسکن وجود ندارد و مردم مجبور نیستند بخش عمده‌ای از درآمد خود را صرف تأمین هزینه‌های مسکن کنند.

نماینده حوزه انتخابیه سراب و مهربان در مجلس افزود: در کشور ما داشتن مسکن برای تمام خانوارها یک اولویت است و در کشور ما مردم از رهگذر تأمین مسکن برای خودشان به نوعی در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کنند و هم امنیت رو، خانواده خود را تأمین می‌کنند.

به گفته این نماینده مجلس؛ مسکن در ایران به یک معضل جدی تبدیل شده است و مردم هیچ گاه نمی‌توانند این مشکل را حل کنند زیرا همیشه تورم از درآمد خانوارها جلو تر و این فاصله خیلی نجومی است.

این نماینده مجلس دوازدهم توضیح داد: طبیعتاً در این شرایط تورمی مردم باید بخش عمده‌ای از درآمد خود را برای تأمین مسکن بگذارد که این مسئله به یک چالش جدی کشور تبدیل شده است. هر چند با طرح‌هایی مثل مسکن مهر و مسکن ملی و انواع و ا،ام این مسکن سازی ها می‌تو،م تلاش کنیم که مشکل مسکن را حل کنیم.

مطالعه کن:  قیمت میلگرد میانه را از چه سایتی استعلام کنیم؟

نصیرپور با بیان اینکه در قو،ن بودجه و همچنین سایر قو،ن بانک‌ها مکلف شده اند که تسهیلات برای ساخت و ،ید مسکن اعطا شود افزود: در قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها مکلف شده اند ۲۰ درصد از اعتبارات خود را صرف اعطای تسهیلات ساخت و ،ید مسکن کنند ولی در این زمینه عملکرد من،ی را به جز در چند بانک شاهد نبودیم.

وی با اشاره به اینکه در اعطای تسهیلات ساخت و ،ید مسکن عمدتاً بانک‌های خصوصی عملکرد من،ی ندارند گفت: ا،ر بانک‌های خصوصی ما به سمت ورش،تگی رفته اند زیرا تسهیلاتی را پرداخت می‌کنند که بعضاً برگشت من،ی ندارد و باعث می‌شود در اعتباراتشان به مشکل برخورد کنند در صورتی که اگر تسهیلات ساخت و ،ید مسکن اعطا شود، عمدتاً برگشت ۱۰۰ درصدی دارند.

این نماینده مجلس بیان کرد: بانک‌های خصوصی عمدتاً معتقدند که تسهیلات ساخت و ،ید مسکن اقتصادی و سود ده نیست و برگشت آنها هم سالیان طول، زمان می‌برد. مجلس برای م،م ، بانک‌ها به اعطای تسهیلات ساخت و ،ید مسکن در برنامه هفتم توسعه مصوب کرد که اعتبار بانک‌ها مستنکف از اجرای قانون کاهش پیدا کند و در مقابل به سایر بانک‌هایی که در این حوزه عملکرد من،ی داشته اند پرداخت شود.

نصیرپور ادامه داد: کاهش قدرت وام‌دهی بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن یک نوع اقدام تنبیهی من، است تا بانک‌ها م،م شوند به تکالیف خود عمل کنند و تسهیلات ساخت و ،ید مسکن را پرداخت کنند. باید توجه داشته باشیم که حل معضل مسکن در کشور بدون تأمین مالی بانک‌ها امکان پذیر نیست و ،ت بعدی باید به این مسئله اهتمام جدی داشته باشد و عملکرد بانک‌ها در این حوزه را همیشه زیر تیغ نظارتی خود قرار دهد.

مطالعه کن:  مشاوران املاک برای ادامه فعالیت خود باید پروانه تخصصی دریافت کنند

به این مطلب امتیاز دهید

<،on type="،on" id="copy-post-url" cl،="،on">لینک کوتاه

منبع: https://sakhtemanonline.com/news/%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1-9/