دسته‌ها
اخبار

راهکار محققان برای کنترل سازه ها در برابر ارتعاشات باد و زلزله

بررسی یک میراگر ویسکوپ،تیک جدید برای کنترل سازه‌هادر برابر ارتعاشات ناشی از باد و ز،له ،وان طرحی است که باحمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسید.

https://sakhteha.news/33605

کپی شد

راهکار محققان برای کنترل سازه ها در برابر ارتعاشات باد و ز،له

به گزارش اخبار ساخته ها؛ ز،له و مخاطرات آن همواره در صدر ،وان پژوهش محققان مرتبط با حوزه ساخت‌وساز قرار دارد. بنیاد ملی علم ایران نیز به سبب اهمیت این موضوع، از تحقیقات پژوهشگران در این حوزه حمایت می‌کند.

«بررسی یک میراگر ویسکوپ،تیک جدید برای کنترل سازه‌ها در برابر ارتعاشات ناشی از باد و ز،له» ،وان رساله دکتری مهدی قندیل است که با راهنمایی حسین تاجمیر ریاحی و حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسیده است.

قندیل با مدرک دکتری تخصصی مهندسی عمران – مهندسی سازه و ز،له از دانشگاه اصفهان درباره این طرح گفت: سازه‌های بدون تج،ات میراکننده تحت تحریکات ،زه‌ای قوی، می‌توانند خسارت‌های زیادی را در اعضای سازه‌ای و غیرسازه‌ای خود تجربه کنند. این سازه‌ها اغلب در برابر چنین تحریکاتی بدون این‌که به‌طور کامل فرو بپاشند، می‌توانند ایمنی ج، ،نین خود را حفظ کنند.

وی در ادامه بیان کرد: از جنبه اقتصادی، هزینه ترمیم و مقاوم‌سازی این‌چنین سازه‌هایی بعد از ز،له اغلب بسیار زیاد است. راه‌های زیادی برای بهبود کارایی سازه‌ها در برابر چنین تحریکات ،زه‌ای وجود دارد.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: یکی از مؤثرترین راهکارها در این زمینه، به حداقل رس،دن دامنه تغییرشکل‌های غیرا،تیک در اعضای سازه‌ای و متمرکز نمودن خسارات ،زه‌ای در دستگاه‌ها و تج،ات ویژه‌ای است که به همین منظور در سازه‌ها نصب می‌شوند. از سیستم‌های کنترل ،زه‌ای برای تجمع و کاهش بهینه خسارت استفاده می‌شود که به چهار دسته سیستم‌های کنترل فعال، نیمه فعال و غیرفعال و سیستم‌های کنترل دوگانه قابل ت،یم‌بندی هستند.

مطالعه کن:  ساخت مسکن ملی از ۲ میلیون و ۶۵۳ هزار واحد عبور کرد|پایگاه خبری اخبار ساخته ها

وی تصریح کرد: انواع مختلفی از وسایل کنترل غیرفعال در سراسر دنیا برای محافظت سازه‌ها از تحریکات ز،له طراحی، توسعه داده و استفاده شده‌اند. این طرح پژوهشی و اجرایی با هدف پیاده‌سازی روشی بهینه و با صرفه استهلاک انرژی ز،له در سازه‌ها به‌،وان راه حلی سریع مورد توجه قرار گرفته و توسعه یک نمونه سیستم کنترل غیرفعال بهینه به‌صورتی که علاوه بر ز،له قادر به کاهش ارتعاشات ساختمان‌ها ناشی از باد نیز باشد، هدف اصلی این طرح بوده است. محصول توسعه داده از درجه نوآوری در چشم‌انداز تحقیقات پیشین قرار دارد.

قندیل در ادامه بیان کرد: تولید دانش فنی، دو ثبت اختراع به صورت دو محصول جدید در زمینه کنترل، مقاوم‌سازی و محافظت سازه‌ها در برابر باد و ز،له از نتایج انجام این طرح بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای انجام این طرح، با محدودیت‌های آزمایشگاهی و نبود تج،ات تست دینامیکی مواجه بودیم اما با وجود این مشکلات و چالش‌های مالی، توانستیم این طرح را با حفظ کیفیت به پایان برس،م.

انتهای پیام/

منبع خبر: مهر

منبع: https://sakhteha.news/news/%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D9%82%D9%82%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D9%88-%D8%B2%D9%84%D8%B2%D9%84%D9%87