دسته‌ها
اخبار

چند نکته حقوقی مهم برای آپارتمان نشین‌ها

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از  اقتصادآنلاین، امروزه ا،ر مردم در ساختمان‌های مس، چندطبقه زندگی می‌کنند که از واحدهای مختلفی تشکیل شده و این زندگی جمعی نیازمند یک سری از حقوق و قو،ن می‌باشد که دانستن آنها بسیار مفید است.

یکی از مسائلی که معمولاً در آپارتمان‌ها رخ می‌دهد دعاوی مربوط به مشاعات ساختمان است و اگر بخواهیم در رابطه با دعاوی رفع تصرف عدو، مشاعات ساختمان سخن بگوییم در نخستین گام باید تعریفی از مشاعات آپارتمان داشته باشیم.

مشاعات ساختمان چه مکان‌هایی را تشکیل می‌دهد؟

مشاعات یا ،مت‌های مشاعی آپارتمان که گاهی به آن ،مت‌های اشتراکی نیز گفته می‌شود به‌تمامی ،مت‌های زمین و بناهای متصل به آن گفته می‌شود که استفاده از آن حق یک یا چند نفر از اعضای ساختمان نیست بلکه اصولاً تمامی مالکان و شرکا مجاز به استفاده از آن ،مت‌ها هستند؛ مانند «درب ورودی، راه‌پله‌ها، آسانسور، حیاط پشت‌بام و …»؛ بنابراین برخلاف ،مت‌های اختصاصی که استفاده و مالکیت برآن در دست تعداد محدودی از ،نان و مالکان ساختمان است، جزءجزء ،مت‌های اشتراکی تحت مالکیت همه مالکان آپارتمان می‌باشد.

اما اگر یکی از ،نین بدون رضایت سایر شرکای ملک مشاع، اقدام به تصرف ملک کند، در اینجا تصرف عدو، رخ می‌دهد.

شرایط تحقق جرم تصرف عدو، چیست؟

اولاً باید اطمینان حاصل شود که ملک موردنظر واقعاً یک ملک مشاع است، به این م،ا که دارای دو یا چند مالک است.

ث،اً باید مشخص شود که تصرف به‌صورت غیرقانونی، عدو، و بدون رضایت شرکت انجام شده است؛ و ثالثاً فرد باید قصد تصرف عدو، داشته باشد ی،ی باید فرد خودش آگاهانه ملک دیگری را بدون اجازه تصرف کند.

تصرف مشاعات پارکینگ

مطالعه کن:  وزیر پیشنهادی زن زیر ذره‌بین/ نسخه صادق‌مالواجرد برای مسکن چیست؟

در بیشتر ساختمان‌های امروزی بخشی به‌،وان پارکینگ وجود دارد که تمامی ،نین حق استفاده و بهره‌برداری از آن را دارند، بر همین اساس برای جلوگیری از هرگونه مشکل بهتر است قو،نی که در ادامه این مطلب در خصوص پارکینگ در قانون مشاعات ساختمان ذکر شده را بادقت مطالعه فرمایید:

۱. زم، که قصد دارید قراردادی در هنگام ،ید منعقد کنید، حتماً سهم خود را از پارکینگ مشخص نمایید.

۲. شما قادر نیستید بدون اجازه از پارکینگی که متعلق به واحد دیگری است، استفاده کنید.

۳. در صورتی که پارکینگ خالی در مجتمع موجود باشد، شما می‌تو،د آن را از مالک اجاره کرده و از آن استفاده کنید.

۴. در مواقعی که فردی در پارکینگ متعلق به شخص دیگری ماشین خود را پارک نماید و تمایلی به برداشتن آن نداشته باشد، بر اساس قانون این عمل جرم است و جریمه یا مجازات برای او در نظر گرفته می‌شود.

۵. طبق قانون نمی‌توان بدون جلب رضایت تمام اعضای ساختمان در پارکینگ مراسم برگزار کرد. قراردادن وسایلی مانند میز و صندلی در پارکینگ برای استفاده شخصی ممنوع بوده و دخل و تصرف در حقوق دیگر مالکان محسوب می‌شود.

۶. بدون اجازه ،نین ساختمان نمی‌توان وسیله‌ای برای استفاده شخصی در پارکینگ قرارداد، این عمل ممنوع است، زیرا نوعی دخل و تصرف در حقوق دیگر مالکان محسوب می‌شود.

تصرف عدو، در پشت بام

پشت‌بام از فضاهای اشتراکی بین ،نین است که تصرف آن هم نوعی تصرف عدو، می‌باشد، در مواقعی که شخصی مال غیرمنقول شخص دیگری را را تصرف نماید محکوم به تصرف عدو، ساختمان است و باید اجرت‌المثلی را پرداخت کند. این مال غیرمنقول می‌تواند یک پشت‌بام مشاع باشد.

مطالعه کن:  سهم هزینه‌ مسکن در سبد خانوار ایرانی به سقف رسید!|پایگاه خبری اخبار ساخته ها

اگر یکی از مالکین از ورود دیگر مالکین به پشت‌بام ممانعت کند، قادر هستید که از مالک شکایت کیفری نمایید و وی را به اتهام ممانعت از ورود دیگر ،نان به پشت‌بام محکوم کنید. در صورتی که ،نین آپارتمان با هم به این توافق رسیده باشند، دیگر نمی‌توان وی را محکوم کرد. اگر ،نین مجتمع به‌صورت کتبی مالکیت مشاعی پشت‌بام را به یکی از مالکین واگذار کنند شخص قادر به منع دیگران از استفاده پشت‌بام نیست و اگر مرتکب چنین عملی شد اعضای مجتمع می‌توانند از وی شکایت کرده و دادگاه به این موضوع رسیدگی نماید.

قابل ذکر است که پاگرد آ، آپارتمان نیز بین اعضا مش، است و مالک طبقه آ، آپارتمان حق تصرف آن را ندارد، زیرا این مال مشاع است.

مجازات تصرف عدو، ملک مشاع

مجازات تصرف عدو، در ملک مشاع توسط شخص ثالث، به‌شدت وابسته به قو،ن مربوطه در هر کشور است. در بسیاری از حالات، این جرم ممکن است با مجازات حبس یا جریمه همراه باشد. طبق طبقه‌بندی اساسی قانونی، تصرف عدو، ملک مشاع می‌تواند به‌،وان یک جرم موجب مجازات تعزیری در نظر گرفته شود.

برای مثال، بر اساس ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، هر ،ی که به هر شکلی اقدام به تصرف عدو، در اموال غیرمنقول دیگران از جمله ملک‌های مشاع کند، ممکن است مجازات حبس از یک ماه تا یک سال بر او تحمیل شود. اما باید توجه داشت که این مجازات ممکن است باتوجه‌به شرایط خاص هر پرونده و قو،ن محلی تغییر کند.

نحوه شکایت و رسیدگی به دعوای تصرف عدو، ملک مشاع

برای شکایت و رسیدگی به دعوای تصرف عدو، ملک مشاع، ابتدا باید تصمیم گرفته شود که آیا قصد اقامه دعوای حقوقی یا کیفری را دارید و سپس، به مراحل زیر توجه کنید:

مطالعه کن:  ورود رسمی چینی ها به صنعتی سازی مسکن ایران

۱_شکایت در دادگاه کیفری

برای شکایت از شخص ثالث به‌خاطر تصرف عدو، در ملک مشاع، باید شکواییه خود را در دفاتر خدمات قضایی ارائه داده و در دادسرا و دادگاه کیفری محل وقوع مال غیرمنقول پیگیری کنید. در دادگاه کیفری، باید مالکیت خود را اثبات کنید. اگر برای دعوای تصرف عدو، حقوقی شرط اثبات مالکیت لازم نباشد، شاکی باید متصرف سابق مالک را در دادگاه حقوقی مورد پیگیری قرار دهد. برای اعمال مجازات جرم تصرف عدو،، قاضی باید سوءنیت یا قصد مرتکب را اثبات کند.

۲_شکایت در دادگاه حقوقی

برای شکایت از تصرف عدو، ملک مشاع به‌صورت حقوقی، می‌تو،د نمونه دادخواست رفع تصرف عدو، را تهیه کنید و به دادگاه حقوقی ارائه دهید. این دعوا می‌تواند علیه شرکای ملک مشاع یا علیه اشخاص ثالث غیر از شرکا طرح شود.

۳_رسیدگی به دعوا

رسیدگی به دعوای تصرف عدو، ملک مشاع بر اساس قو،ن آیین دادرسی مدنی صورت می‌گیرد و خارج از ،ت انجام می‌شود. مرجع رسیدگی به این دعوا، دادگاه حقوقی است که مال غیرمنقول ی،ی ملک مشاع، در حوزه آن واقع شده است.

در پایان، باید به یاد داشت که در صورت رسیدگی به دعوا، دادگاه ممکن است دستور متوقف ماندن عملیات متصرف را صادر کند تا جلوی تصرف موقتی گرفته شود. همچنین، در صورتی که تعداد متهمان سه نفر یا بیشتر باشد و قرائن قوی مبنی بر ارتکاب جرم وجود داشته باشد، قرار بازداشت نیز صادر می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

<،on type="،on" id="copy-post-url" cl،="،on">لینک کوتاه

منبع: https://sakhtemanonline.com/news/%D8%A2%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%86%DB%8C-3/